دارالقرآن امام خمینی ره

آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه

دارالقرآن امام خمینی ره

آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه

دارالقرآن امام خمینی ره
حنانه خلفی حافظ خردسال قرآن کریم که پدر و مادرش برای پیشرفت قرآنی او خانه و زندگی‌شان را فروختند و به تهران کوچ کردند شیرین خاطره‌اش را دیدار با رهبری می‌داند او که به جای لالایی مادر نوای قرآن را به گوش سپرده آرزو دارد بتواند زحمات والدینش را جبران کند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، تربیت فرزندان یکی از رسالت‌هایی است که خانواده‌ بر عهده دارد و این امر به عنوان یکی از حقوق بسیار مهم فرزندان بر والدین در جامعه اسلامی مطرح است، خوشبختانه امروزه والدین به تربیت درست و اسلامی فرزندان رغبت نشان می‌دهند اما گاهی دیده شده که سبک و سیاق رسیدن به نتیجه مطلوب را نمی‌دانند و سختگیری یا سهل‌گیری بیش از حد باعث دلزدگی کودکان نسبت به تربیت‌ اسلامی می‌شود. 
امروز پیرامون ما خانواده‌هایی هستند که تمام توان خود را در راستای تربیت اسلامی فرزندان به کار گرفته‌اند که می‌توانند به عنوان الگو برای دیگر خانواده‌ها محسوب شوند در همین راستا برای آشنایی با یک خانواده قرآنی پای صحبت‌های مصطفی خلفی و همسر وی که در زندگی مشترک خود به تربیت 4 فرزند قرآنی همت گمارده‌اند نشسته‌ایم.
اولین انگیزه‌های تربیت قرآنی
مصطفی خلفی پدر حنانه خلفی حافظ خردسال کل قرآن کریم، کارشناس ادبیات عرب و علوم قرآن و حدیث و بازنشسته آموزش‌وپرورش در شهرستان ازنا از توابع استان لرستان است و درباره اولین انگیزه‌های تربیت قرآنی فرزندانش اینگونه می‌گوید: چون خودم مربی پرورشی بودم و با دانش‌آموزان قرآنی سر و کار داشتم به اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم فرزندانمان نیز در این راه قدم بردارند و از این زمان به بعد آنها را به حفظ سوره‌های کوچک تشویق کردیم و آنان نیز با استعدادی که از خود نشان دادند در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کردند موفق شده و رتبه‌های برتر را به دست می‌آوردند. 
با روند رو به رشد فرزندانمان متوجه شدیم امکانات اولیه برای پیشرفتشان در شهرستان کم است از قبیل نبود مؤسسات و کمرنگی فعالیت‌های قرآنی و بنابراین از سال 79 تصمیم گرفتیم خانه و زندگی‌مان را به خاطر پیشرفت قرآنی فرزندانمان بفروشیم و به تهران مهاجرت کنیم، به محض ورود به تهران پسرم که 13 سال داشت و در مقطع اول راهنمایی درس می‌خواند برای حفظ قرآن یک سال درس را رها کرد و با ثبت‌نام در جامعةالقرآن به حفظ قرآن پرداخت و در مدت کمتر از 8 ماه حافظ قرآن شد. 
وی علاوه بر حفظ قرآن مشوقی نیز برای خواهرش که در مقطع اول دبیرستان تحصیل می‌کرد شد و دخترم با دیدن برادر به حفظ قرآن علاقه‌مند شد و وی نیز که در رشته ریاضی تحصیل می‌کرد یک سال درس را رها و به حفظ کلام‌الله مجید پرداخت و در مدت 9 ماه قرآن را حفظ کرد و سال بعد درسش را ادامه داد. 
خواهر بزرگ‌تر او نیز که دانشجو بود به تبعیت از خواهر و برادرش تصمیم به حفظ قرآن گرفت اما به دلیل اینکه نمی‌شد او نیز از درس و دانشگاه فاصله بگیرد به او پیشنهاد کردیم که حفظ قرآن با درسش منافات ندارد و می‌تواند هر دو را در کنار هم داشته باشد ولی با  وجود تحصیل در دانشگاه نمی‌توانست به صورت مداوم در کلاس‌های آموزشی حضور داشته باشد و به خاطر همین در مدت 4 سال 10 جزء از کلام الهی را با ترجمه فارسی و فرانسه حفظ کرد. 
تربیت قرآنی حنانه از دوره نوزادی
آقای خلفی وجود حنانه را نعمتی الهی در دوران بازنشستگی‌اش می‌داند و ادامه می‌دهد: برای تربیت حنانه تجربه‌های لازم را کسب کرده بودیم و می‌دانستیم باید چه کنیم به همین دلیل از همان بدو تولد تربیت برنامه‌ریزی را شروع کردیم حنانه در دوران نوزادی به جای لالایی مادر با صوت دلنشین قرآن به وسیله بالشتک‌های قرآنی که زیر سرش می‌گذاشتیم به خواب می‌رفت و همین عامل باعث شده تا با کلام الهی انس بگیرد. 
در سن سه سالگی متوجه شدیم اکثر سوره‌هایی که زیر سرش گذاشته بودیم تقریباً حفظ کرده، در سن چهار سالگی حنانه را به جامعة‌القرآن فرستادیم که با حضور در این کلاس‌ها با روخوانی و روانخوانی قرآن آشنا شد و برخی از آیات را به صورت موضوعی کار کرد و  سپس به حفظ جزءهای 29 و 30 پرداخت تا اینکه از سوی مؤسسه جامعة‌القرآن با ما تماس گرفتند که فرزندتان از استعداد خاصی در حفظ قرآن برخوردارست و با توجه به اینکه در این مرکز قرآنی روند فعالیت‌ها کند پیش می‌رود و فرزند شما استعداد بیشتری دارد بهترست او را به منزل برده و در منزل با او کار کنید در این صورت می‌توانید نتیجه بهتری نیز بگیرید. 
عهد با خدا و همت برای تربیت حنانه در خانه
با ورود حنانه به منزل سعی کردیم حفظش با برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد و به همین خاطر بنده و همسرم با خدای خود عهد بستیم و از او طلب کمک کردیم حنانه با وجود سن‌وسال کم روزانه یک صفحه از قرآن را با دقت حفظ می‌کرد و ما نیز روزانه 7 ساعت برای او وقت می‌گذاشتیم حنانه قرآن را با صوت و نوار استاد منشاوی گوش می‌داد چون روخوانی را می‌دانست کار ما برای حفظش راحت‌تر بود بعد آیه به آیه حفظ می‌کردیم و پس از حفظ یک صفحه، تازه بازی ما شروع می‌شد. من از حنانه می‌خواستم تا کلمه اول صفحه را بگویید سپس از اول و آخر کلمه صفحات قبلی و به همین ترتیب حنانه با شوقی وصف ناپذیر با درستی پاسخ‌ها به بازی کودکانه می‌پرداخت و در حین بازی به سؤال‌ها نیز جواب می‌داد و همین باعث شد تا دخترم با شیوه‌های مختلف حفظ آشنا شود. 
زمانی که مشکلی پیدا می‌شد که مجبور بودیم به مسافرت برویم و نمی‌توانستیم حفظش را ادامه دهیم حتماً باید در روزهای بعد جبرا‌ن می‌شد. حفظ حنانه دارای نظم و ترتیب خاصی بود و زمان شروع و پایان حفظش نیز معین بود و سعی می‌کردیم سر وقت شروع کنیم و به پایان برسانیم. 
پدر حنانه خلفی تلمذ محضر اساتید برجسته قرآنی را از عوامل تشویق حنانه می داند و ادامه می‌دهد: چون طرح سؤالات متفاوت بود حنانه دوست داشت پاسخگوی تمامی اساتید این حوزه باشد بنابراین بر سعی و تلاش خود می‌افزود تا بتواند به مدارج عالی برسد. 
ما هرچه داریم به برکت قرآن است همانطور که جسم انسان به غذا نیاز دارد روح او نیز نیازمند غذاست، قرآن کتاب آسمانی و کتاب زندگی ماست و اگر می‌خواهیم خودمان و فرزندانمان را از فتنه و تهاجم فرهنگی دشمن حفظ کنیم بهترین کار اینست که آنان را قرآنی تربیت کنیم ولی طوری باشد که تربیت قرآنی جای خود را به رقابت و چشم و همچشمی ندهد رقابت خوب است اما به شرط آنکه از رسالت واقعی خود که تربیت فرزندانی آگاه به مباحث قرآنی است غافل نشویم. 
ما دوست داریم که امثال حنانه‌ در کشور زیاد باشند اما والدین در نظر داشته باشند که ظرفیت فرزندان آنان با دیگر گروه همسالان یکسان نیست استعدادهای افراد با یکیدگر فرق می‌کند و مقایسه فرزندان به رشد و پویایی‌شان ضربه وارد می‌کند. 
حنانه، حجتی برای قاریان عرب زبان 
آقای خلفی با اشاره به خاطره‌ای از سفر لبنان اضافه کرد: شاید وجود حنانه یک عنایت و معجزه الهی باشد در سفر لبنان حنانه با صوت و لحن بسیار زیبا به ارائه محفوظات خود پرداخت و به بهترین شکل ممکن قواعد تجویدی را رعایت می‌کرد بگونه‌ای که یکی از قاریان حاضر به نام شیخ کامل قاری دعوت شده از مصر به من گفت من حافظ خردسال زیاد دیدم ولی حافظی که بتواند احکام را به این شیوایی زیبایی رعایت کند ندیدم و یکی دیگر از قاریان نیز اظهار کرد که حنانه حجت برماست ما عرب زبان هستیم اما او با اینکه فارس زبان است اما چه زیبا قرآن را تلاوت می‌کند. 
پدر حنانه درباره مسابقاتی که دختر خردسالش شرکت کرده می‌گوید: در مسابقه بسیج که حنانه باید در بخش شکوفه‌ها شرکت می‌کرد به دلیل اینکه حفظ در این مقطع تنها 5جزء بود و حنانه حافظ کل بود در بخش بزرگسالان شرکت کرد و به مقام نخست نیز دست یافت حتی شکستگی پای حنانه که مجبور شد شش ماه در خانه بماند و استراحت کند مانع از این نشد که از فعالیت در حوزه قرآنی باز بماند. حنانه در همان سال در مسابقات اوقاف شرکت کرد و با وجود اینکه از آمادگی کامل نیز برخوردار نبود به مقام سومی کشور نائل شد. سال گذشته در مرحله کشوری مسابقات اوقاف به مقام اول دست یافت و همین عامل باعث شده تا با جدیت بیشتری به مباحث قرآنی در زمینه‌هایی همچون ترجمه نیز بپردازد.  
فرزند صالح بدون تعهد و تلاش حاصل نمی‌شود
آقای خلفی با اشاره به سؤالات مردم در رابطه با تربیت فرزندان گفت: برخی از پدران و مادران به ما می‌گویند عجب حوصله‌ای دارید اما باید در جواب بیان کرد که برای داشتن فرزندی متقی و متعهد باید تلاش کرد نمی‌توان برای فرزند زحمتی نکشید و توقع داشت که بهترین باشد. حنانه روزی سه جزء مرور دارد گاهی در حین توپ‌بازی، عروسک‌بازی و دوچرخه‌سواری مرور می‌کند ما هیچگاه عرصه را برای حنانه سخت نگرفتیم. او مانند دیگر همسالان خود پارک می‌رود و با اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش بازی می‌کند ما سعی نکردیم کودکی او را از او بگیریم همه علاقه‌هایش سر جایش بوده و در مواقع نیاز به آنها می‌پردازد بازی جزیی از کودکی هر فرد است و نمی‌توان با سخت‌گیر‌های بی‌مورد و فشار آن را از کودک گرفت. 
من و مادرش برای رسیدن به این نقطه علاقه را در وجود حنانه ایجاد کردیم قرآن از دوران نوزادی با گوشت و خونش آمیخته شده و با توجه به استعداد ذاتی که داشت توانست پله‌های ترقی را یکی پی از دیگری طی کند. والدین باید برای تربیت فرزندان و ایجاد انگیزه برای حفظ به استعداد فرزند خویش نیز توجهات لازم را داشته باشند وگرنه فرزند نه تنها حافظ نخواهد شد بلکه از قرآن نیز زده می‌شود آموزش باید همراه با بازی باشد وگرنه ممکن است نتیجه عکس بدهد. 
والدین به ما می‌گویند چکار کردید و ما شیوه‌کارمان را به آنها آموزش می‌دهیم اگر می‌خواهیم فرزندان نتیجه بگیرند استعدادش را در نظر بگیرید فشار نیاورید و محدوده حفظ را مشخص کنید. مهم حفظ اولیه است اگر حفظ اولیه درست صورت بگیرد بر محفوظات بعدی اثر دارد، والدینی که دوست دارند فرزندشان حافظ باشد و این کار را در سنین دبستان و راهنمایی پی گیر می‌شوند باید از صفر شروع کنند و تا بخواهد تفکرات اشتباهی که در ذهن کودک یا نوجوان نقش بسته را پاک کنند زمان زیادی می‌برد. 
حفظ اولیه آسان‌تر از حفظ ثانوی است، اگر در ابتدای امر کودک با توجه به استعدادش می‌تواند آیات را به شکل خوبی حفظ کند بهتر است این روند را ادامه دهد تا اینکه بخواهد 9 ماهه حفظ را به اتمام برساند.
پدرحنانه با اشاره به اینکه ما در کشور مانند حنانه زیاد داریم و تنها برای تربیت و پرورش آنها باید وقت گذاشت و سعه صدر به خرج داد اظهار کرد: داشتن برنامه‌ریزی دقیق و مادری مؤمنه و عفیف می‌تواند به تربیت حافظانی مانند حنانه کمک کند همه اعضای خانواده باید همکاری داشته باشند تا جامعه ما مملؤ از کودکان و حافظانی مانند حنانه باشد. 
آقای خلفی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که سرانجام فرزندانش که درس را رها کردند به کجا انجامید گفت: پسر و دخترم که درس را رها کرده بودند پس از آن دوباره به تحصیلات خود ادامه دادند و به دانشگاه راه یافتند و با موفقیت پله‌های ترقی در درس را نیز طی کردند.  
وی همچنین با اشاره به پیشینیه قرآنی خود گفت: پدر و مادرم سواد خواندن و نوشتن نداشتند اما پدرم قرآن را به شکل بسیار زیبا تلاوت می‌کرد و اشکالات افرادی که در محضرش قرآن تلاوت می‌کردند را می‌گرفت. دعای خیر پدر و مادر و روزی حلال باعث شد تا خانواده ما به عنوان خانواده‌ای قرآنی مطرح باشد و امیدوارم روزبه‌روز شاهد موفقیت و رشد هرچه بیشتر خانواده‌های قرآنی در کشور باشیم. 
نوای قرآن به جای لالایی مادر
مادر حنانه خلفی نیز در ادامه سخنان آقای خلفی علاقه به مفاهیم و مضامین قرآن را علتی برای کوچ خود از ازنا به تهران عنوان کرد و گفت: حنانه از ابتدا نوزادی شیرین و گوارا بود و سعی کردیم با تجربه‌هایی که از سه فرزند قبلی به دست آورده بودیم حنانه را یک انسان قرآنی به تمام معنا تربیت کنیم برای همین به جای لالایی مادرانه به صوت دلنشین قرآن گوش داد و پدرش وظیفه حفظ و من تثبیت او را برعهده داشتم. 
مادر حنانه در ادامه به کسب روزی حلال و تلاش پدر خانواده که فردی فرهنگی است اشاره کرد و افزود: خودم در اکثر مواقع که حنانه نوزاد بود با وضو بودم و در زمان نوزادی او همواره به قرآن گوش می‌سپردم اما به مرور که حنانه بزرگ شد و برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر شد تصمیم گرفتیم کودکی او را ازش نگیریم. ما دوست داریم همه مثل حنانه باشند اما فشار کار درستی نیست و می‌تواند روی فرزند تأثیر عکس بگذارد. 
وجود حنانه باعث شده خیلی از خانواده‌های فامیل به قرآن گرایش داشته باشند بگونه‌ای که در شهرستان ازنا برادرم به همراه همسرش جامعة‌القرآن راه‌اندازی کردند و به قول خودشان وجود حنانه باعث شده تا آنها دست به چنین اقدامی بزنند.حنانه در دیدار با رهبری که یکی از آرزوهایش بود به ایشان قول داد تا ترجمه آیات را نیز فرا بگیرد و بنا به درخواست بسیاری از والدین که درخواست نرم‌افزار صوتی حنانه را دارند از رهبر معظم انقلاب کسب اجازه کرد و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نرم‌افزار و فایل‌های صوتی او که تاکنون هفت جزء ضبط شده به زودی توزیع می‌شود. 
در ادامه این گفت‌وگو به سراغ حنانه که در مرحله کشوری مسابقات اوقاف، مدهامتان و بسیج در رشته حفظ کل مقام اول و در مسابقات فاطمیون نیز به مقام دوم رسیده رفتیم زبانش شیرین و البته گویی فراتر از سنش می‌فهمد درباره  برنامه‌هایش می‌گوید: برای اجرای برنامه و دعوت مسئولان دو سفر به لبنان داشتم و به کشورهای ترکیه، سوریه و عراق نیز جهت ارائه محفوظات سفر کردم. 
حنانه به تأثیرگذاری پدر و مادرش در حفظ اشاره کرد و افزود: والدینم از هیچ کاری کوتاهی نکردند و بر من برای حفظ سخت نگرفتند من بازی می‌کردم و در حین بازی با عروسک‌هایم جواب پدرم را نیز می‌دادم. سعی می‌کنم همیشه دختری خوب برای پدر و مادرم باشم و با تحصیل و کسب موفقیت جواب زحمات آنها را بدهم.  
دیدار با مقام معظم رهبری
حنانه یکی از شیرین‌ترین خاطرات خود را لحظه دیدار با رهبری دانست و ادامه داد: حضور در کنار رئیس جمهور و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز از خاطرات بسیار خوب من است. آقای هاشمی انگشتری با نگین قبر امام حسین(ع) به من هدیه دادند که خوشحالیش برایم قابل توصیف نیست.  
امیدواریم پرداختن به گوشه‌ای از زندگانی این خانواده قرآنی راهگشایی باشد برای والدینی که دوست دارند فرزندانشان مانند حنانه تربیتی قرآنی داشته باشد.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۱
دارلقرآن امام خمینی (ره)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی