دارالقرآن امام خمینی ره

آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه

دارالقرآن امام خمینی ره

آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه

دارالقرآن امام خمینی ره

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خبر داد:
آمادگی استان همدان برای برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: این استان برای میزبانی مسابقات کشوری قرآن دانش آموزی آمادگی کامل دارد و در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.
   به گزارش اداره ی اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، دکتر فولادوند در جلسه ی ستاد برگزاری سی و چهارمین دوره ی مسابقات قرآن دانش آموزان سراسر کشور با ابراز خرسندی از میزبانی همدان در این مسابقات، اظهارکرد: تلاش خواهیم کرد این دوره از مسابقات به بهترین نحو ممکن برگزار شود.
  وی با بیان این که روند اجرای این برنامه بزرگ قرآنی با برگزاری جلسات از حدود 2 ماه پیش آغاز شده است، افزود: در این راستا کمیته های متعددی شکل گرفته تا زمینه های لازم برای مسابقات در تابستان سال آتی فراهم گرد.
  فولادوند با اشاره به اهمیت برنامه های قرآنی از جمله مسابقات دانش آموزی، تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزان کشور در همدان افتخار بزرگی برای این استان است.
  گفتنی است سی و چهارمین دوره ی مسابقات قرآن دانش آموزان سراسر کشور از تابستان سال 1395 در همدان برگزار خواهد شد.


مدارس موظف به برقراری زنگ اقامه نماز جماعت هستند

مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدارس موظف به برقراری زنگ اقامه نماز هستند، گفت: برپایی نماز جماعت در مدارس ضروری و حضور دانش‌آموزان در آن اختیاری است.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش،  با اشاره به روند ‌اجرای سند اقامه نماز آموزش و پرورش در مدارس کشور گفت: بحث نماز و اقامه آن از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است و نکته قابل اهمیت این موضوع، جایگاه اجرایی شدن این مسئله در معاونت پرورشی، ‌اداره کل قرآن، عترت و نماز و همچنین ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد:‌ روند اجرای این موضوع از سال‌های گذشته و ‌قریب به 10 سال پیش با مطالعاتی ‌در رابطه با تهیه سند جامع ‌آغاز شد. در آن زمان، آقای فانی معاون آموزش متوسطه وزارت وقت بودند، که به همراه بخشی از فعالین در عرصه نماز شناختی را از وضعیت موجود بدست آورد و در قالب پرسشنامه و مطالعات میدانی انجام دادند. در نهایت با ثبت جلسات متعدد علمی و زمان‌بر سند جامعه نماز برای تقویت برنامه نماز در مراکز آموزشی تدوین شد.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با بیان اینکه ‌این سند در واقع خط مشی، مسیر و راهبرد اقامه نماز در مدارس را ‌مشخص می‌کند، افزود: ‌سند به صورت قانونی در شورای آموزش و پرورش قرار گرفته و نهایتا با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش رسما جنبه عملیاتی و اجرایی پیدا کرده است. قانون‌گذار در سند پیش‌بینی کرده بود که در طی شش ماه باید برنامه اجرایی و عملیاتی سند در مراکز آموزشی، موسسات، معاونت‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط آموزش و پرورش کاملا دیده شود که این کار با جدیت آغاز شد و ما آن نقشه عملیاتی را هم در اختیار داریم.
تمامی بخش‌های آموزش و پرورش در سند جامع نماز دیده شده‌اند
مسیب‌زاده ادامه داد: نکته بارز و قابل توجه این قضیه این است که تمامی بخش‌های آموزش و پرورش در سند جامع نماز دیده شده‌اند و یک سند نظام مهندسی جدید است که در نوع خودش بی‌نظیر است. همچنین اولین وزارتخانه‌ای هم که از سند جامع برخوردار است آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به یکی از بندهای سند که به موجب آن نیم ساعت زمان اقامه نماز جماعت در مدارس برنامه دیده شده است، گفت: اگر ما در زمان‌های گذشته این کار را به واسطه اعتقاد و باوری که داشتیم انجام می‌دادیم و شاید جنبه قانونی و رسمی هم نداشت اما به موجب این سند، این بخش در دل مدارس دیده شد و مدارس ما موظف هستند که زنگ نماز و نیم ساعت اقامه آن را برقرار کند.
برپایی نماز جماعات در مدارس کشور ضروری است
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تصریح کرد: برپایی نماز جماعات در مدارس کشور کاملا ضروری و قانونی است و باید همانطوری که سایر اتفاقات در مدرسه به صورت قانونی از امتحانات تا کلاس‌های درس، ورزش و آموزش قرآن و علوم دیگر گرفته انجام شود و جنبه موکد دارد و حالت اختیاری هم نیست، لذا بحث اقامه نماز ‌کاملا ضروری است.
وی ادامه داد: البته اجباری بودن به لحاظ برگزاری نماز جماعت است اما حضور در نماز جماعت و حضور دانش‌آموزان کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در این امر وجود ندارد و نه تنها در این امر که امر شایسته‌ای است بلکه ‌تمامی طرح‌های پرورشی، جنبه اجبار وجود ندارد و حضور دانش‌آموزان دراین فعالیت‌ها اختیاری است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش وپرورش، در ادامه حفظ موضوعی آیه‌های قرآن را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: این طرح از سال تحصیلی گذشته در بسیاری از مدارس نمونه کشور آغاز شد و در سال تحصیلی جاری نیز جنبه عمومی پیدا کرده است.


برگزاری محفل اُنس با قرآن کریم آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه با همکاری دارالقرآن امام خمینی (ره) در مسجد بنی هاشم روز چهارشنبه مورخ 94/10/02



۳۸امین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در کرمانشاه
شرکت کننده گان از استان آذربایجان غربی راه یافته به این مسابقات استاد مرتضی سلیمانی و استاد حاج حامد ولیزاده بودند.




مسیب‌زاده خبر داد

مسابقات شکوفه‌ها دیگر برگزار نمی‌شود/ رقابت‌های دانش‌آموزی جایگزین شکوفه‌ها

با تفاهم به وجود آمده بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امورخیریه از این پس مسابقات رده سنی زیر 16 سال موسوم به شکوفه‌ها برگزار نمی‌شود و مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان جایگزین آن خواهد شد.


به گزارش تلاوت، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری سازمان اوقاف و آموزش و پرورش پیرامون برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی روز گذشته، 24 آبان‌ماه در حاشیه گردهمایی سراسری روسای کارشناسان مسئول و کارشناسان قرآن، عترت و نماز که در شیراز برگزار شد به امضا رسید.

وی افزود: این تفاهم‌نامه در راستای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای همدلی و همزبانی مسئولان به امضا رسیده است تا از کارهای موازی پرهیز کنیم. با درک والا و فهم عمیق مسئولان در سازمان اوقاف و ستاد عالی مسابقات قرآن کشور بحث تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف مطرح شد و به نتیجه رسید تا از این پس مسابقات قرآن دانش‌آموزی توسط آموزش و پرورش و مسابقات قرآن بزرگسالان نیز توسط سازمان اوقاف برگزار شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: با امضای تفاهم‌نامه مشترک برای برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی، از این پس دیگر مسابقاتی تحت عنوان شکوفه‌ها نداریم و مسابقات با عنوان مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان خواهد بود که با همکاری مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه اجرایی و عملیاتی می‌شود.
وی عنوان کرد: متقاضیان غیر از دانش‌آموزان و کسانی که زیر 18 سال هستند اما دانش‌آموز نیستند، می‌توانند در مسابقات قرآن بزرگسالان اوقاف شرکت کنند؛ مسابقات قرآن بزرگسالان سازمان اوقاف محدودیت سنی ندارد و همه متقاضیان به غیر از دانش‌آموزان می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.
مسیب‌زاده با بیان اینکه بحث برگزاری مسابقات قرآن بزرگسالان از سوی اوقاف و مسابقات دانش‌آموزی از سوی آموزش و پرورش کاملا کارشناسی شده است، اظهار کرد: مباحث و جزئیات مربوط به برگزاری این مسابقات را در گردهمایی کارشناسان قرآن و عترت ادارات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز مطرح کردیم و تمامی استان‌ها هم‌اکنون نسبت به نحوه برگزاری این مسابقات توجیه هستند.
وی درباره شرکت نوجوانان زیر 18 سال غیر دانش‌آموز، گفت: طلاب حوزه‌های علمیه که زیر 18 سال هستند اما دانش‌آموز نیستند و در حوزه‌های علمیه تحصیل می‌کنند نیز نمی‌توانند در مسابقات قرآن دانش‌آموزان شرکت کنند و این افراد باید در مسابقات قرآن بزرگسالان که از سوی سازمان اوقاف برگزار می‌شود شرکت کنند. دانش‌آموزان هم به هیچ عنوان نمی‌توانند در مسابقات قرآن بزرگسالان شرکت کنند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش درباره زمان‌بندی برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی عنوان کرد: ثبت نام در این مسابقات از اواسط مهرماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: با پایان یافتن ثبت نام دانش‌آموزان در مسابقات قرآن، مرحله آموزشگاهی این مسابقات همزمان با هفته قرآن که هفته پایانی آذرماه خواهد بود در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود و همزمان تیم‌های بازدیدکننده در تمامی استان‌های کشور حضور پیدا کرده و از نزدیک کار را رصد می‌کنند.

منبع، ایکنا


با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی؛
چهره های برتر آذربایجان غربی در مسابقات سراسری قرآن کریم تجلیل شدند
 

 

  

 
 

به گزارش اروم نیوز ، در این مراسم که با حضور مدیرکل و معاونین اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، فرمانده ناحیهع مقاومت بسیج سپاه ارومیه، چهره هایی قرآنی ارومیه و استان و نیز نفرات ممتاز این رقابت ها در مسجد امام جعفرصادق(ع) ارومیه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین «سید مهدی قرشی» نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، در سخنانی با اشاره به اینکه باید درجامعه نوای قرآن طنین انداز شود، اظهار کرد: حضور قرآنیان در میان مردم و ارائه نغمات زیبای قرآنی می تواند زمینه ترقی و پیشرفت بیش از پیش جامعه را فراهم سازد.

وی افزود: خوشبختانه امروز شاهد این امر هستیم که قرآنیان استان توانسته اند در رقابت های کشوری و بین المللی بدرخشند که جای دارد از اساتید و مسئولین مرتبط تقدیر به عمل آید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، تصریح کرد: برای آینده جامعه قرآنی باید برنامه ریزی شود و به این ترتیب شرایط برای فعالیت بهتر این چهره ها فراهم شود.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین «ناصر جوانبخت» مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در سخنانی به بیان گزارشی از عملکرد قرآنی این مجموعه و نیز نحوه شرکت نمایندگان قرآنی استان در مسابقات سراسری ارائه کرد.

در پایان برنامه، با اهدای لوح تقدیر و جوایزی از «حامد ولیزاده» نفر ممتاز رقابت های سراسری قرآن کریم و نماینده جمهوری اسلامی ایران در رقابت های بین المللی، «فاطمه زرین» رتبه عالی رقابت های حفظ 20 جزء خواهران و نیز «طوبی جعفرنژاد» نماینده استان در رقابت حفظ کل مسابقات تجلیل به عمل آمد.


تشریح برنامه‌های ۶۰۰ دارالقرآن آموزش و پرورش

 مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش همزمان با آغاز فعالیت دارالقرآن‌های‌ آموزش و پرورش به تشریح برنامه‌های این مراکز پرداخت.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آغاز فعالیت 600 مرکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش گفت: این دارالقرآن‌ها با تمرکز در سطح کشور، کاربری خود را آغاز کرده و در 10 سطح به ارائه آموزش برای قرآن‌آموزان می‌پردازند.

آموزش‌‌های مراکز دارالقرآن، مکملی برای درس‌های آموزش و پرورش
مسیب‌زاده افزود: با توجه به سابقه قبلی مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش سعی کرده‌ایم علاوه بر بهره‌گیری از اطلاعات قبلی این مراکز، بتوانیم در گروه‌های کارشناسی جدید نیز محتوای این مراکز را به شرایط مناسب برسانیم، به نحوی که دانش‌آموزان از آموزش‌های ارائه شده در دارالقرآن‌ها بتوانند به عنوان مکمل درس‌های آموزش و پرورش استفاده کنند.
پیش‌بینی 10 سطح و 3 دوره آموزشی برای مراکز دارالقرآن‌
وی در ادامه گفت: آموزش‌های دارالقرآن‌ها در 10 سطح و سه دوره مقدماتی، عمومی و اختصاصی ارائه می‌شود که دوره مقدماتی شامل روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است و در دوره‌ عمومی نیز مفاهیم تجوید و آداب تلاوت قرآن آموزش داده می‌شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش درباره آموزش‌های پیش‌بینی شده برای دوره‌های اختصاصی گفت: دوره‌های اختصاصی شامل مفاهیم و قرائت قرآن است که در چهار سطح ارائه می‌شود. در بخش قرائت، وقف و ابتدا و صوت و لحن و در بخش مفاهیم نیز تفسیر قرآن و آشنایی با تفاسیر موجود ارائه می‌شود.
آموزش ویژه حفظ در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: در کنار سه دوره مقدماتی، عمومی و اختصاصی، یک دوره ویژه حفظ قرآن کریم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور پیش‌بینی شده است.
مسیب‌زاده یادآور شد: با توجه به اینکه بحث حفظ از مسائل اصلی و عمده کار آموزش قرآن در کشور است، آموزش‌های حوزه حفظ نیز می‌تواند در کنار آموزش‌های جاری ارائه شود تا قرآن‌آموزان از آموزش‌های حفظ قرآن نیز بهره‌مند شوند.
تألیف کتاب‌هایی برای دوره‌های آموزشی مراکز دارالقرآن
وی ادامه داد: برای تمامی دور‌ه‌های آموزشی که در مراکز دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود کتاب‌هایی در حال تألیف است که پس از آماده شدن در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
مسیب‌زاده با بیان اینکه هدف اصلی ما از راه‌اندازی مراکز دارالقرآن، حضور دانش‌آموزان در این مراکز و کسب توانایی روخوانی و روان‌خوانی قرآن توسط آنها است، گفت: اما قانون‌گذار حضور کودکان دوره پیش‌دبستانی و بزرگسالان را نیز در این دارالقرآن‌ها مجاز دانسته و این گروه‌ها نیز می‌توانند از آموزش‌های مراکز دارالقرآن الکریم بهره‌مند شوند.
دریافت هزینه برای شرکت در مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش
وی یادآور شد: مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش برای ارائه آموزش‌ها می‌توانند هزینه هم دریافت کنند تا از این طریق مشارکت مردم را نیز داشته باشیم و مردم نیز در این کار ارزشمند سهیم باشند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش درباره ساعات کار دارالقرآن‌ها گفت: تأکید ما بر این است که دارالقرآن‌ها در زمان‌های فراغت و مخالف ساعات رسمی آموزش و پرورش با میل و علاقه در این دوره‌ها شرکت کنند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با عنوان این مطلب که پنج هزار معلم قرآن استخدام شده در آموزش و پرورش برای آموزش در دارالقرآن‌ها به کار گرفته شده‌اند، گفت: علاوه بر این در تلاش برای تهیه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان دارالقرآن الکریم هستیم تا بتوانیم از ظرفیت این سازمان نیز استفاده کنیم.